Welkom op het Online Wandel & Outdoor Magazine voor de Aktieve Wandelaar en Sportelaar met de nodige aandacht voor Natuur en Cultuur. Je vindt ons ook terug op acebook en Twitter !

Bleidenberger Ausblicke

Artikel uit De Wandelkrant

Wandeling vanuit Alken aan de Moezel

“Bleidenberger Ausblicke” is één van de “Traumpfade” uit “Rhein-Mosel-Eifel-Land”.

De goed bewegwijzerde wandelroute is 12.8 km lang en omvat 537 hoogtemeters.
Reken op een goede 5 uur stappen, wijzelf deden er met de extra pauze erbij een goede 6 uur over.

Bekijk hier met één klik het 5 pagina's tellend verslag zoals het in een van onze eerste editie's van De Wandelkrant stond!

Moezel zomer 2007

Zaterdag 14 juli 2007

Boottocht Cochem, Reichsburg

Zaterdag voormiddag zijn we (mijn broer en ik) met de auto vertrokken vanuit Genk richting Moezel. Dat zijn slechts een 200 km. We hadden wel even voordien getelefoneerd naar ons vast hotel Am StiftsTor in Treis-Karden of er nog een plaats vrij was: jawel, op de voorzijde, langs de Moezel, was er nog een appartement vrij met 2 slaapkamers en een terras. Dit is de "Villa Cornely", een voormalige zomer residentie van een familie uit Aken. Dat viel mee!

Eenmaal aangekomen zetten we ons even neer op het terras voor onze bokes te eten met zicht op zee (of de Moezel in ons geval ;-) ).

Om 13u55 nemen we de boot richting Cochem, wat zo een 12 km verderop ligt. Dat maakt dat we een twee tal uurtjes vrije tijd hebben om in Cochem te gaan wandelen. Het zijn aangename temperaturen vandaag. Toeristen van een plaatselijke camping zitten zelfs pootje te baden in de Moezel...

Eenmaal aangekomen in Cochem wandelen we eerst door de straten. Het is er zeer druk. Op de grote markt weten we nog net een plaatsje te bemachtigen. Dat bruintje smaakt wel. Hmmm lekker. Nadien gaan we te voet naar de Reichsburg. De meesten nemen de Shuttle bus tegen betaling. Boven op de burcht heb je een zeer mooi zicht op de wijngaarden en de Moezel. Je kan zelfs een stukje van het attractiepark zien. Nadien dalen we via de achterzijde af langs wijngaarden. We passeren de Pestkapelle Sint Rochus, en komen zo terug beneden aan via de Martinftor. De huizen zijn hier rijkelijk versierd, de kerk is zeer sober daarentegen. Stilletjes aan is het tijd om terug te vertrekken.

Op de boot genieten we nog van een heerlijk wit wijntje. De prijzen zijn op de boot wel iets duurder als in Cochem zelf.

In Treis stappen we van de boot af. Er is nog een markt bezig, alhoewel één verkoper blijkbaar de pijp aan Maarten heeft gegeven. Zijn dag zal al goed geweest zijn?

We wandelen terug via de brug waar we een mooi zicht hebben op Karden. Treis-Karden bestaat uit 2 delen, gescheiden door de Moezel. We krijgen stilletjes aan wel honger, en besluiten buiten op het terras van ons hotel te gaan eten. Daarna strekken we nog even de benen en gaan vrij vroeg in bed. Morgen moeten we al terug naar huis, dus kunnen we best vroeg opstaan en nog iets moois van die dag maken.

Moezel zomer 2007

Zondag 15 juli 2007

Wandeling Treis-Karden => Bruttig-Fankel, Mosella Schinkenstube Ernst, wandeling Ernst

Na het ontbijt en het pakken van de koffers wandelen we nog even door het dorp.

Nadien vertrekken we met de auto richting Bruttig-Fankel. Hier ben ik ooit geweest met een wandeling vanuit Treis-Karden door bossen en wijngaarden tot Bruttig-Fankel, zo de Moezel over naar Cochem. Dat was een stuk van de Keltenweg. Wel heb ik toen de trein in Cochem teruggenomen naar Treis-Karden. Vandaag hebben we geluk, het is er Wijnfeest. We maken wel eerst een wandeling doorheen de wijngaarden. Nadien lessen we onze dorst terwijl de plaatselijke harmonie voor wat stemming zorgt.

Vervolgens rijden we naar Ernst, waar we gaan eten in de Mosella Schinkenstube. Dit is een zeer bekend restaurant. In het zelfde gebouw is ook de slager gelegen... dus nooit vlees te kort hier. Best reserveer je hier wel op voorhand, wil je voor geen verrassing komen te staan.

Vlakbij Ernst ligt achter de wijngaarden een prachtig woud. Hier maken we ook een wandeling, kwestie om de zonet opgenomen kalorietjes te verwerken.

Nadien rijden we door voor nog een stop in Traben Trarbach en Bernkastel Kues.

Vervolgens rijden we terug naar huis, via de E42 oftewel de A60.